Петко Танчев провокира интереса към света на дигиталните изкуства в АМТИИ

Пред близо 60 студенти и гости визуалният артист Петко Танчев представи лекция в АМТИИ на тема “Интерактивни технологии в дигиталните изкуства”. Той направи презентация, в която показа примери от свои проекти, по които е работил последните 5 години. Единият от тях е сценографията на спектакъла на Драматичен театър-Пловдив „Одисей“.

Неговата работа като автор комбинира пространствено мислене и експерименти с инструменти за визуално програмиране и интерактивни технологии в областта на инсталацията и пърформанса. Петко Танчев създава интердисциплинарни проекти за театри, музеи и фестивали и често колаборира с артисти от различни творчески сфери. Неговите виртуални светове преосмислят аспектите на физическата действителност, като я изпълват с нов смисъл и значение.

През 2019-та година Петко Танчев е номиниран за награда „Пловдив“ в раздел „Аудио-визуални изкуства, фотография и операторско майсторство“ за „Мултимедиен дизайн и сценография на оперния спектакъл „Мадам Бътерфлай“ – Opera Open 2018.

Петко Танчев е магистър по сценография и докторант в специалност „Дигитални изкуства“ на Катедра „Изкуствознание“ в Национална Художествена Академия, София. От 2016-та преподава Инструменти за визуално програмиране и Видеомапинг в същата специалност. В последните две години е куратор на модул за дигитални изкуства “Creative Media Lab” в Нощ/Пловдив. През 2013-та съосновава аудио-визуален колектив Мелформатор, а през 2018-та творческото студио SenseLab.

Попитан как се е насочил към Дигиталните изкуства, той отговори така: „От сценографията започна всичко и от това, че процесът ми беше по интересен от крайния резултат. Имахме в 4 курс задача по Видеоарт и така във видео медията открих едно средство за много бърза смяна в пространствата и взаимодействие с актьора и хората. После основаха специалността „Дигитални изкуства“. Това беше цял един нов свят от средства и предизвикателства в съвременното изкуство. Тези неща се развиват постоянно и много бързо, не мисля, че биха могли да ми омръзнат. Може би пак ще започна да рисувам след време за разнообразие, тъй като преди да започна да се занимава с компютри, постоянно рисувах. Но смених средствата“.

На въпрос на професор Галя Лардева от АМТИИ къде е ръба между комерсиалното и високото в дигиталните изкуства, Петко Танчев каза, че ръб със сигурност има и допълни: „Темата е дълга, границата е тънка. Комерсиалното изкуство се появява много често, когато клиентът на такъв продукт казва какво да се прави, а самият той не разбира процеса. Когато стои напред изразният език на художника, проектът става артистичен. Сложна е темата и много преливат нещата от едното в другото“.

Петко Танчев разказа още, че в момента работи основно върху откриването на фестивала OPERA OPEN. „От Опера Пловдив ме поканиха да направим заедно със студиото SenseLAb визуализацията за откриването, което ще представлява гала-концерт на Античния театър. Ще взимаме данните и параметрите от музикантите на живо, за да ги свързваме с визуализацията. Разработваме тази система в момента. Интересно е взаимодействието с класическа музика на живо“.

Лекцията на Петко Танчев в АМТИИ се състоя в рамките на литературния фестивал „Младият Пловдив чете“, който среща деца и младежи с писатели, художници, преводачи, артисти.

СТАТИЯТА Е ПУБЛИКУВАНА В КАПАНА