- Това събитие е минало събитие.
Варужан Восганян (Румъния) представя книгата си „Децата на войната“
13 юни 2019 @ 18:30 - 19:30
Арменски културен дом „Сурп Кеворк“
Издателство „Парадокс“
Варужан Восганян (Румъния) представя книгата си „Децата на войната“
Със специалното участието на автора.
ВАРУЖАН ВОСГАНЯН (1958) е румънски политик, икономист, есеист и поет с арменски произход. Два пъти министър на икономиката на Румъния (2006–2008 г., 2012—2013 г.), председател на Арменското дружество в Румъния (1990 – ) и и първи заместник-председател на Съюза на румънските писатели; понастоящем депутат. Завършва Търговския факултет на Академията за икономически изследвания и Математическия факултет на Букурещкия университет (1991) и придобива докторска степен по
икономика (1998). Говори арменски, английски, френски, италиански и испански.
Восганян е един от най-изтъкнатите представители на съвременната румънска литература и вече добре познат на българските читатели. Автор е на няколко стихосбирки и два сборника с новели. След „Прошепната книга“ – роман, преведен на повече от 20 езика и удостоен с множество награди в Румъния и по целия свят – „Децата на войната“ е вторият роман на Варужан Восганян, който излиза през 2016 и печели възторжените отзиви на критиката и читателската публика.
„Децата на войната“
Едно писмо с колкото изненадващо, толкова и вълнуващо съдържание отваря за Матей Висарион травмите от миналото. Едно пътуване към себе си – в което палачите и жертвите, безразсъдството и мъдростта, загадките и изповедите, носталгията и надеждата се смесват в поредица от събития, които приковават вниманието на читателя до последната страница – , което ни подсказва, че ако раните не се отворят повторно, никога няма да бъдат излекувани.
Висарион („Немчугата“) е о.з. генерал от Секуритате, незаконен син на немски войник, пребивавал за кратко в Румъния по пътя към
Източния фронт. През годините периодически получава писма от баща си, който по някакъв начин е узнал за съществуването му.
Романът започва с получаването на поредното писмо, което този път се оказва разменено: става ясно, че немският войник има и друг син, който свири на виолончело и живее в къща до гарата с ангел на фасадата.
Така започва издирването на брата, на фона на което се смесват спомените на Матей, но и реални събития от историята на следвоенна Румъния: Протестите в Брашов през 1987 г,. декемврийските събития от 1989 г.(Революцията), и протестът на Румънската полиция през 2010 г. Матей взема пряко участие във всички тези митинги: потушава протеста в Брашов, координира действията на Секуритате през декември 1989 г. и, вече пенсионер, ръководи и инструктира своя екип през 2010 г.
(Това е прословутият протест, по време на който полицаите окупират Президентския дворец, започват да хвърлят фуражките си през оградата и да скандират, че Президентът е „долен помияр“.)
Ярките персонажи и мащабното действие, обхващащо целия период на следвоенна Румъния, правят така, че по един или друг начин читателят открива себе си в героите и обстоятелствата, при които те са принудени да действат или да се отдадат на комично-горчиви размисли. С мощните изразни средства на литературата романът допълва двусмислената, изпълнена с противоречия и при всички положения недоразказана история на румънския комунизъм и посткомунизъм.